https://novekedes.hu/siker/a-dobozon-belul-gondolkodnak-a-mobilbox-sikersztorija
A „dobozon” belül gondolkodnak – A Mobilbox sikersztorija
A tengeri szállítmányozási ágazat és az építőipar is sokat köszönhet a különböző konténerek forgalmazásával és bérlésével foglalkozó Mobilbox Kft.-nek. A Budapesti Értéktőzsde sikeres hazai vállalatokat bemutató BÉT 50 című kiadványában is szereplő Mobilbox ma már nyolc leányvállalaton keresztül hét országban van jelen.
Bár a Mobilbox tevékenysége mára kiszélesedett és kifejezetten sokoldalúvá vált, a kezdetek egyértelműen a tengeri szállítmányozáshoz, pontosabban a hajóstársaságok konténereihez kötődnek.
A nemzetközi logisztikával foglalkozó, saját konténer depót üzemeltető Raaberfreight forgalma a ’90-es évek elején erősen fellendült, melynek köszönhetően a tárolóhely zsúfolásig telt különböző konténerekkel.
A felhalmozódó szállítóeszközök iránt érdeklődni kezdtek különböző társaságok, elsősorban építőipari cégek, így a Raaberfreight melléktevékenységként elindított egy kezdetben csak értékesítéssel, majd bérbe adással foglalkozó üzletágat.
Szinte véletlenszerűen találkozott össze nálunk a kereslet és a kínálat: egyik oldalon voltak a hajóstársaságok, amelyek szerették volna eladni kiöregedő konténereiket, míg mások kifejezetten ilyeneket kerestek. Mivel mi épp ott álltunk ennek a kétirányú érdeklődésnek a metszetében, kézenfekvő volt, hogy valamilyen módon összehozzuk az igényeket
– idézi fel Nyemecz Zoltán ügyvezető. Ez a közvetítő kereskedelmi munka a szállítmányozó vállalat szárnyai alatt indult, és viszonylag sokáig meg is maradt ezen a szinten. A forgalom folyamatos emelkedése, a kölcsönzés bevezetése és az egyre speciálisabb megrendelői igények azonban az évtized második felében indokolttá tették az átszervezést.
A konténerek forgalmazása, különösen a bérbeadás beruházásintenzív tevékenység, míg a szállítmányozás inkább cashflow-intenzív, így ’95 után egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy ez a terület más üzleti logika szerint működik, mint a vállalat egésze. Ehhez hozzáadódott, hogy egyre bonyolultabbakká váltak az ügyfeleink igényei: szükség lett hőszigetelt, ablakkal felszerelt, illetve fürdőhelyiséggel, WC-vel rendelkező konténerekre. Mindez oda vezetett, hogy 1997-ben úgy döntöttünk, ezt a tevékenységet a továbbiakban egy külön társaságba szervezve folytatjuk. Ekkor hoztuk létre a Mobilbox Kft.-t
– mondja az alapító. A cég ezt követően is megmaradt a növekedési pályán, és kínálatuk is folyamatosan bővült; az ezredfordulón a társaság már komplett konténer épületek szállítását is vállalta.
Az igazi fejlődés azonban csak ezt követően, a nemzetközi terjeszkedés megkezdése után indult. A Mobilbox 2002-ben elindította bukaresti leányvállalatát, majd nem sokkal ez után, 2004-ben az egymilliárd forintos árbevétel mérföldkövét is elérték. Érdekes információ, hogy egészen eddig a pontig a cég gyakorlatilag „félgőzzel” működött, hiszen munkatársait a Raaberfreight-től kölcsönözte; saját dolgozói csak a milliárdos nagyságrend elérése után lettek.
A már szabad szemmel is jól látható növekedés miatt el kellett gondolkodnunk, hogy hobbi cégként vagy komoly célokkal rendelkező vállalatként kezeljük a Mobilboxot. Utóbbi mellett döntöttünk, és rögtön el is határoztuk, hogy ha már így alakult, piacvezetővé tesszük a társaságot
– emlékszik vissza Nyemecz Zoltán. A további lépések nem is várattak magukra sokáig: 2006-ban Bulgáriában alapítottak leányvállalatot, majd 2008-ban Németországban vásároltak fel egy helyi céget.
A terjeszkedést a válság sem törte meg. 2009-ben Argentínán keresztül elindult a Dél-amerikai export, majd a következő években megszerveződött a kínai képviselet, illetve leányvállalatok alakultak Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában, majd legutóbb Ausztriában.
Mindezzel párhuzamosan a Mobilbox ISO 9001–es minőségirányítási rendszert vezetett be, Nato-beszállítói minősítést szerzett és bérflottáját is jelentősen felfejlesztette. A cég európai állománya jelenleg több mint 20 ezer konténerből áll, melyek 60 százaléka iroda- vagy lakóegység, 25-27 százaléka raktárkonténer, míg a maradékot különböző speciális egységek adják. A korábban célként kitűzött piacelsőség Magyarországon és Romániában már teljesült, de máshol sem kell szégyenkezniük: a kifejezetten nagy lengyelországi piacon például a második helyen állnak.
A Mobilbox 2018-ban 6,4 milliárd forintos árbevételt és 1,2 milliárdos adózott eredményt ért el – csak a magyarországi anyavállalaton keresztül.